Veelgestelde vragen
Hieronder vind je onze veelgestelde vragen! Staat jouw vraag er niet tussen? Twijfel dan niet om contact met ons op te nemen.
Veelgestelde vragen
Vraag 1 - Hoe lang bestaat Moerstaal?
Moerstaal bestaat al, geloof het of niet, sinds het jaar 2000. Dus al 20+ jaar. Er is inmiddels wel veel veranderd, maar het bieden van leuke en passende e-mailadressen is altijd gebleven.
Vraag 2 - Waarom is Moerstaal niet (meer) gratis en hoeveel kost het?
Een Moerstaaladres kost 1 euro per maand en je betaalt per jaar (dus 12 euro).
Omdat Moerstaal kleinschalig is en de groei in abonnees extreem was, had Moerstaal op enig moment 130.000 abonnees waarvan 129.000 gratis.
De kosten moesten opgebracht worden door 1000 betalende abonnees en dat was simpelweg niet genoeg. Er moest maandelijks geld bij om Moerstaal draaiende te houden en er was simpelweg te weinig geld om de techniek up-to-date te houden.
Daarom heb ik begin 2018 het besluit genomen te stoppen met gratis verstrekking en de abonnees (in 2019) een jaar de tijd gegeven een ander e-mailadres te nemen of uiteraard te blijven met een betaald abonnement. Het gevolg is dat we op dit moment (2020) nog steeds kleinschalig zijn, maar financieel gezond en dat we nu in staat zijn de techniek up-to-date te houden.
Geloof me als ik zeg dat Moerstaal voor mij al 20 jaar een hobbyproject is (ik heb een normale baan ernaast) en dat ik er niet rijk van word. Gelukkig is de balans nu wel goed, waardoor ik ook de komende jaren weer vooruit kan met Moerstaal en zeker niet van plan ben om te stoppen.
Vraag 3 - Hoe ontvang ik mijn e-mail via Moerstaal?
Eigenlijk heel simpel. Je hoeft niet in te loggen en wij bewaren ook geen e-mail.
Neem even als voorbeeld Denise, met als e-mailadres deniseg1998-hotmailtje.com en als Moerstaal adres denise@zingt.nƖ. Alle e-mail die wordt gestuurd naar denise@zingt.nƖ komt bij ons binnen en wordt volledig geautomatiseerd doorgestuurd naar deniseg1998-hotmailtje.com en daarna verwijderd. De e-mail wordt niet bij ons bewaard of ingezien op enige manier.
Dus dat betekent dat Denise haar e-mail bekijkt in Hotmailtje en daarin ook de e-mails ziet die naar haar denise@zingt.nƖ adres zijn gestuurd.
Vraag 4 - Hoe verander ik het doeladres waar de e-mails naartoe worden doorgezonden?
Als je de e-mails die naar je Moerstaaladres worden gezonden wilt laten doorzenden naar een ander e-mailadres, kunt u dit zelf aanpassen door de volgende stappen te volgen:
- Log in op uw account op de mijn-account pagina
- Ga naar ‘ABONNEMENTEN’ in het linker menu
- Klik op ‘Bekijk’ van het abonnement waarvan je het mailadres wilt aanpassen
- Klik op ‘Wijzig mailadres’
- Voer het nieuwe mailadres in
- Klik op ‘Bevestig wijziging’
Wat betekent het als ik een ander e-mailadres neem omdat ik bijvoorbeeld van provider verander?
Laten we opnieuw het voorbeeld van Denise nemen.
Zij heeft als Moerstaaladres denise@zingt.nƖ en als e-mailadres deniseg1998-hotmailtje.com.
Als zij wil overstappen naar Gmailtje.com krijgt ze het e-mailadres deniseg1998-gmailtje.com en zou zij normaal gesproken iedereen in haar adresboek moeten informeren dat ze een ander e-mailadres heeft. Maar, omdat iedereen haar denise@zingt.nƖ adres gebruikt hoeft dat niet.
Ze voert enkel het nieuwe mailadres (deniseg1998-gmailtje.com) in bij het invoerveld van bovenstaande stappen en that’s it.
Er verandert niets voor Denise en ook niet voor al haar contacten die het adres denise@zingt.nƖ gebruiken.
Vraag 5 - Is het Moerstaaladres een vervanging voor mijn huidige e-mailadres?
Nee, absoluut niet.
Sterker nog, je kan je alleen aanmelden als je een werkend e-mailadres hebt. Het Moerstaaladres is een doorzendadres en geen mailbox waar al je e-mail in wordt bewaard. Moerstaal bewaart geen e-mail, ze stuurt deze alleen door. Het grote voordeel is dat je mensen een makkelijk te onthouden e-mailadres geeft.
Vraag 6 - Hoe voorkom ik dat mijn e-mails in de spambox terechtkomen?
Door je Moerstaal-e-mailadres als “vertrouwd” te oormerken of door een “filter” te plaatsen. De werkwijze verschilt per e-mailprogramma maar ik geef 2 voorbeelden:
Gmail
- Instellingen
- Alle instellingen bekijken
- Filters en geblokkeerde adressen
- Nieuw filter maken
- Tik bij “aan” je “Moerstaaladres” en kies “filter maken”
- Kies “nooit naar spam zenden”
Vanaf dat moment wordt je Moerstaal e-mail nooit meer naar spam gestuurd.
Outlook (online)
- Instellingen (tandwieltje)
- Onderin “alle Outlook instellingen weergeven”
- Kies in het midden “ongewenste e-mail”
- Klik bij “veilige afzenders” op “toevoegen”
- Tik je “Moerstaal e-mailadres” in en druk op “enter”
Vanaf dat moment wordt je Moerstaal e-mail nooit meer naar de map ongewenst gestuurd.
Heb je hierover vragen stuur dan een e-mail naar helpdesk@moerstaal.nƖ of gebruik het contactformulier.
Vraag 7 - Is er een maximale grootte van bijlagen die worden meegestuurd?
Nee, omdat wij geen e-mails bewaren is er geen noodzaak een maximum in te stellen. Dit maximum kan wel gelden bij de partij die onze doorgezonden e-mail ontvangt (gmail, kpn, ziggo etc.).
Vraag 8 - Hoe zit het met die onbeperkt aantal e-mailadressen die ik erbij krijg (catchall)?
Houd er rekening mee dat er stemmen opgaan om deze mogelijkheid te gaan beperken in verband met spam e-mail. Dat kan zomaar iedere dag gebeuren, dus gebruik het met mate en niet voor belangrijke e-mail! Als het stopt is er niets dat ik eraan kan doen!
Tevens heeft deze vorm van e-mail een hogere spamscore dan het normale adres. Een spamfilter zal er dus eerder op reageren.
Moerstaal biedt een zogenaamde “catchall”. Catch all betekent “vang alles op” en door het e-mailadres op een andere manier te gebruiken zijn de mogelijkheden ongelimiteerd.
Wat je doet is je zet je e-mailadres denise@zingt.nƖ op een andere manier neer, namelijk als @denise.zingt.nƖ.
Je kan dan alles voor het @ teken zetten wat je wilt, het komt allemaal aan. Bijvoorbeeld;
mediamarkt@denise.zingt.nƖ
rabo@denise.zingt.nƖ
info@denise.zingt.nƖ
smartphonetekoop@denise.zingt.nƖ
marktplaats@denise.zingt.nƖ
etc. etc.
Je hoeft niet vooraf iets in te stellen, alles wat je voor het @ teken zet werkt direct en automatisch. Dus zelfs dit:
hetmaaktnietuitwatjehierneerzet@denise.zingt.nƖ
Dat betekent dat je voor een bepaald doel een bepaald e-mailadres kan gebruiken. Het grote voordeel is dat als je op enig moment veel spam ontvangt op zo’n adres je specifiek dat adres kan blokkeren.
Als ik mijzelf bijvoorbeeld wil aanmelden voor een prijsvraag en alleen de uitslag wil ontvangen kan ik daarna dat adres blokkeren en ontvang ik nooit meer spammail van ze.
Een ander voordeel is dat je je vaker ergens kan aanmelden met verschillende e-mailadressen. Stel je voor je wilt meedoen met een prijsvraag, dan kan je meespelen met de adressen:
Prijsvraag1@denise.zingt.nƖ
Prijsvraag2@denise.zingt.nƖ
Prijsvraag3@denise.zingt.nƖ
Etc.
Zoals gezegd, het is een leuk extraatje en de discussie of dit wel of niet blijft bestaan loopt al vele jaren en het wordt al zo breed gebruikt dat het stoppen een redelijk drama zou zijn voor veel mensen. Maar 100% garantie dat deze mogelijkheid altijd blijft bestaan durf ik je niet te geven. Dus gebruik het vooral voor de minder belangrijke zaken.
Vraag 9 - Ontvang ik met een Moerstaaladres meer spam-mails?
Niet meer dan met je normale e-mailadres.
Om makkelijker in staat te zijn spam te bestrijden kan je gebruik maken van de “catch all” functie (zie de vorige vraag).
Even een voorbeeld;
Stel je voor ik meld mij aan met mijn normale e-mailadres denise-1998@hotmailtje.com of mijn Moerstaaladres denise@zingt.nƖ bij de website www.ikgajestraksspammentotjeergekvanwordt.nl
Dan loop ik het risico dat mijn e-mailadres op een spamlijst terecht komt. Ik kan op dat moment wel de afzender blokkeren maar dat heeft geen zin. De spammers gebruiken wisselende afzenders, dus zinloos.
Als ik mij echter aanmeld met het Moerstaaladres ikgajestraksspammentotjeergekvanwordt@denise.zingt.nƖ (is wel heel lang trouwens, ook niet echt handig) en ik ontvang spam, dan kan ik het volgende doen:
Ik blokkeer in mijn e-mailprogramma (hotmailtje, gmailtje, kpnmailtje e.d) het adres ikgajestraksspammentotjeergekvanwordt@denise.zingt.nƖ en stel een regel in dat alle e-mail die wordt gezonden aan dat adres direct verwijderd mag worden.
Probleem opgelost.
Vraag 10 - Hoe werkt het verlengen?
Wanneer je abonnement bijna afloopt ontvang je van ons een e-mail met de factuur voor de verlenging. In deze mail staat uitgebreid uitgelegd hoe de betaling in zijn werking gaat, waarna het abonnement automatisch wordt verlengt.
Heb je vragen, stuur een e-mail naar helpdesk@moerstaal.nƖ
Vraag 11 - Kan ik ook e-mail verzenden met mijn Moerstaaladres als afzender?
Helaas is dit niet mogelijk. Gezien het mailadres enkel een doorstuurfunctie heeft en ook geen wachtwoord heeft, is het niet mogelijk om dit als mailbox in te stellen binnen een mailprogramma, om vervolgens hieruit mail te versturen.
Vraag 12 - Ik stuur een testmail naar mijzelf en die komt niet aan
Dan heb je waarschjijnlijk een Gmail adres. Gmail “ziet” dat je via een U-bocht constructie een e-mail naar jezelf stuurt en staat dat niet toe. Je krijg dus geen e-mail en ook geen foutcode.
Als je wilt testen gebruik dan ieder ander e-mailadres, behalve degene die je gebruikt bij Moerstaal.
Vraag 13 - Ik ben al (lang) klant van Moerstaal maar kan niet inloggen
Wanneer je je inloggegevens niet (meer) hebt, kan je de wachtwoord vergeten functie gebruiken met je eigen mailadres, dus niet je moerstaaladres. Mocht deze reset niet lukken, of mocht je niet weten welk mailadres hier geregistreerd staat, kan je een mailtje sturen naar helpdesk@moerstaal.nl of het contactformulier gebruiken, dan helpen wij je verder.
Vraag 14 - Kan je me advies geven over het maken van een website?
Jawel. Wij zijn in 2018/2019 gestopt met het aanbieden van een websitemaker omdat het enerzijds niet meer te betalen was en er anderzijds een aantal zeer goede websitemakers zijn en ook nog gratis.
Hieronder staan een aantal website waar je gratis een website kan maken. Mijn advies is om een keertje de tijd te nemen en ze gewoon uit te proberen. Je kan met je Moerstaaladres (onbeperkt aantal e-mailadressen) je als test aanmelden zonder problemen en gewoon proberen. Als je je keuze gemaakt hebt meld je je aan met je officiële adres. Weet je niet hoe het werkt met die onbeperkte e-mailadressen kijk dan naar het filmpje op de pagina info.
Hier een aantal goede websitemakers:
https://jimdo.nl
https://jouwweb.nl
https://simpsite.nl
https://wix.com
https://triple.nl
Vraag 15 - Krijg ik korting als ik meer Moerstaaladressen wil hebben?
Ja.
Ook in het verleden waren er gezinnen waarbij ieder gezinslid een Moerstaaladres had. Dat is nu nog steeds zo.
Deze korting werkt alleen niet via de website. Als je al een Moerstaaladres in gebruik hebt kun je de andere adressen op de website uitzoeken en hierna een mailtje sturen naar helpdesk@moerstaal.nl met daarin de Moerstaaladressen die je wilt hebben. Vergeet hierbij ook niet het al actieve adres te vermelden, zodat we weten onder welke gebruiker we het moeten plaatsen.
Wanneer je nog geen actief Moerstaaladres bij ons hebt maar je wilt er direct meerdere hebben, dien je een van de uitgezochte adressen via de website te bestellen. Deze wordt dan automatisch aangemaakt en geactiveerd na de betaling. De resterende Moerstaaladressen kan je via een mailtje naar helpdesk@moerstaal.nl sturen, vermeldt hierbij wel het zojuist bestelde Moerstaaladres. Op deze manier kunnen we de resterende adressen handmatig aangemaken onder dezelfde gebruiker. Voor deze adressen ontvang je later een factuur.
De kosten zijn als volgt:
1e adres – 12 euro
2e adres – 6 euro
3e adres – 3 euro
4e adres – 1 euro (tot en met het 10e adres is 1 euro)
Heb je hierover vragen stuur, dan een e-mail naar helpdesk@moerstaal.nl of gebruik het contactformulier.
Vraag 16 - Kan ik e-mail (zoals denise@zingt.nl) ook laten doorsturen naar een ander adres?
Ja, het is mogelijk om een Moerstaaladres naar meerdere mailadressen door te sturen.
Wanneer je dit wilt, kun je een mailtje sturen naar helpdesk@moerstaal.nl met je Moerstaaladres erin en de mailadressen waar het heen moet verwijzen. Wij zullen er dan voor zorgen dat dit zo wordt ingesteld en zullen hiervan een bevestiging sturen.
Heb je hierover vragen stuur dan een e-mail naar helpdesk@moerstaal.nl of gebruik het contactformulier.
Voorbeelden
Klik hieronder om ons volledige aanbod te bekijken!
Korting meerdere adressen.
Als je meerdere adressen wilt vastleggen dan moet je even een e-mailtje sturen naar helpdesk@moerstaal.nƖ. Ik help je dan met het selecteren en stuur je een betaalverzoek met de nodige korting.
1e adres – 12 euro per jaar
2e adres – 6 euro per jaar
3e adres – 3 euro per jaar
4e adres – 1 euro per jaar (en daarna ook 1 euro per jaar tot max 10 adressen).