Veelgestelde vragen

Hieronder vind je onze veelgestelde vragen! Staat jouw vraag er niet tussen? Twijfel dan niet om contact met ons op te nemen.

Veelgestelde vragen

Vraag 1 - Hoe lang bestaat Moerstaal?

Moerstaal bestaat al, geloof het of niet, sinds het jaar 2000. Dus al 20+ jaar. Er is inmiddels wel veel veranderd, maar het bieden van leuke en passende e-mailadressen is altijd gebleven.

Vraag 2 - Waarom is Moerstaal niet (meer) gratis en hoeveel kost het?

Een Moerstaaladres kost 1 euro per maand en je betaalt per jaar (dus 12 euro).

 

Omdat Moerstaal kleinschalig is en de groei in abonnees extreem was, had Moerstaal op enig moment 130.000 abonnees waarvan 129.000 gratis.

 

De kosten moesten opgebracht worden door 1000 betalende abonnees en dat was simpelweg niet genoeg. Er moest maandelijks geld bij om Moerstaal draaiende te houden en er was simpelweg te weinig geld om de techniek up-to-date te houden.

 

Daarom heb ik begin 2018 het besluit genomen te stoppen met gratis verstrekking en de abonnees (in 2019) een jaar de tijd gegeven een ander e-mailadres te nemen of uiteraard te blijven met een betaald abonnement. Het gevolg is dat we op dit moment (2020) nog steeds kleinschalig zijn, maar financieel gezond en dat we nu in staat zijn de techniek up-to-date te houden.

 

Geloof me als ik zeg dat Moerstaal voor mij al 20 jaar een hobbyproject is (ik heb een normale baan ernaast) en dat ik er niet rijk van word. Gelukkig is de balans nu wel goed, waardoor ik ook de komende jaren weer vooruit kan met Moerstaal en zeker niet van plan ben om te stoppen.

Vraag 3 - Hoe ontvang ik mijn e-mail via Moerstaal?

Eigenlijk heel simpel. Je hoeft niet in te loggen en wij bewaren ook geen e-mail.

 

Neem even als voorbeeld Denise, met als e-mailadres deniseg1998@hotmailtje.com en als Moerstaal adres denise@zingt.nl. Alle e-mail die wordt gestuurd naar denise@zingt.nl komt bij ons binnen en wordt volledig geautomatiseerd doorgestuurd naar deniseg1998@hotmailtje.com en daarna verwijderd. De e-mail wordt niet bij ons bewaard of ingezien op enige manier.

 

Dus dat betekent dat Denise haar e-mail bekijkt in Hotmailtje en daarin ook de e-mails ziet die naar haar denise@zingt.nl adres zijn gestuurd.

Vraag 4 - Wat als ik een ander e-mailadres krijg?

Laten we opnieuw het voorbeeld van Denise nemen.

 

Zij heeft als Moerstaaladres denise@zingt.nl en als e-mailadres deniseg1998@hotmailtje.com.

 

Als zij wil overstappen naar Gmailtje.com krijgt ze het e-mailadres deniseg1998@gmailtje.com en zou zij normaal gesproken iedereen in haar adresboek moeten informeren dat ze een ander e-mailadres heeft. Maar, omdat iedereen haar denise@zingt.nl adres gebruikt hoeft dat niet.

 

Ze geeft aan ons door dat alle e-mail in het vervolg moet worden doorgestuurd naar deniseg1998@gmailtje.com en that’s it.

 

Er verandert niets voor Denise en ook niet voor al haar contacten die het adres denise@zingt.nl gebruiken.

Vraag 5 - Is het Moerstaaladres een vervanging voor mijn hudige e-mailadres?

Nee, absoluut niet.

 

Sterker nog, je kan je alleen aanmelden als je een werkend e-mailadres hebt. Het Moerstaaladres is een doorzendadres en geen mailbox waar al je e-mail in wordt bewaard. Moerstaal bewaart geen e-mail, ze stuurt deze alleen door. Het grote voordeel is dat je mensen een makkelijk te onthouden e-mailadres geeft.

Vraag 6 - Krijg ik korting als ik meer Moerstaaladressen wil hebben?

Ja.

 

Ook in het verleden waren er gezinnen waarbij ieder gezinslid een Moerstaaladres had. Dat is nu nog steeds zo.

 

Korting werkt alleen niet via de website. Als je meerdere adressen wilt hebben kan je ze wel selecteren via de website, maar stuur je een mailtje naar helpdesk@moerstaal.nl met daarin de Moerstaaladressen die je wilt hebben. Ik stuur vervolgens een betaalverzoek naar je toe voor de betaling en activeer daarna de adressen.

 

De kosten zijn als volgt:

1e adres – 12 euro
2e adres –   6 euro
3e adres –   3 euro
4e adres –   1 euro

En ieder volgend adres (5e, 6e, 7e etc.) kost dan ook 1 euro per jaar.

 

Heb je hierover vragen stuur dan een e-mail naar helpdesk@moerstaal.nl of gebruik het contactformulier.

Vraag 7 - Hoe zit het met die website doorverwijzing die ik erbij krijg?

De websiteverwijzing is eigenlijk heel simpel.

 

Bij het Moerstaaladres denise@zingt.nl hoort ook een websiteverwijzing http://denise.zingt.nl.

 

Die verwijzing zou je bijvoorbeeld kunnen laten verwijzen naar je Facebook, Instagram of Twitterpagina of je eigen website als je die hebt. Als iemand dan intikt denise.zingt.nl worden ze automatisch doorverwezen naar de door mij opgegeven website.

 

Makkelijk adres en goed te onthouden, veel beter dan in Facebook, Instagram of Twitter zoeken naar je achternaam.

Vraag 8 - Hoe zit het met die onbeperkt aantal e-mailadressen die ik erbij krijg (catchall)?

Houd er rekening mee dat er stemmen opgaan om deze mogelijkheid te gaan beperken in verband met spam e-mail. Gebruik het met mate en niet voor heel belangrijke e-mail.

 

Moerstaal biedt een zogenaamde “catchall”. Catch all betekent “vang alles op” en door het e-mailadres op een andere manier te gebruiken zijn de mogelijkheden ongelimiteerd.

 

Wat je doet is je zet je e-mailadres denise@zingt.nl op een andere manier neer, namelijk als @denise.zingt.nl.

 

Je kan dan alles voor het @ teken zetten wat je wilt, het komt allemaal aan. Bijvoorbeeld;

mediamarkt@denise.zingt.nl
rabo@denise.zingt.nl
info@denise.zingt.nl
smartphonetekoop@denise.zingt.nl
marktplaats@denise.zingt.nl
etc. etc.

 

Je hoeft niet vooraf iets in te stellen, alles wat je voor het @ teken zet werkt direct en automatisch. Dus zelfs dit:

hetmaaktnietuitwatjehierneerzet@denise.zingt.nl

 

Dat betekent dat je voor een bepaald doel een bepaald e-mailadres kan gebruiken. Het grote voordeel is dat als je op enig moment veel spam ontvangt op zo’n adres je specifiek dat adres kan blokkeren.

Als ik mijzelf bijvoorbeeld wil aanmelden voor een prijsvraag en alleen de uitslag wil ontvangen kan ik daarna dat adres blokkeren en ontvang ik nooit meer spammail van ze.

 

Een ander voordeel is dat je je vaker ergens kan aanmelden met verschillende e-mailadressen. Stel je voor je wilt meedoen met een prijsvraag, dan kan je meespelen met de adressen:

 

Prijsvraag1@denise.zingt.nl
Prijsvraag2@denise.zingt.nl
Prijsvraag3@denise.zingt.nl
Etc.

 

Zoals gezegd, het is een leuk extraatje en de discussie of dit wel of niet blijft bestaan loopt al vele jaren en het wordt al zo breed gebruikt dat het stoppen een redelijk drama zou zijn voor veel mensen. Maar 100% garantie dat deze mogelijkheid altijd blijft bestaan durf ik je niet te geven. Dus gebruik het vooral voor de minder belangrijke zaken.

Vraag 9 - Ontvang ik met een Moerstaaladres meer spam-mails?

Niet meer dan met je normale e-mailadres.

 

Om makkelijker in staat te zijn spam te bestrijden kan je gebruik maken van de “catch all” functie (zie de vorige vraag).

 

Even een voorbeeld;

Stel je voor ik meld mij aan met mijn normale e-mailadres denise-1998@hotmailtje.com of mijn Moerstaaladres denise@zingt.nl bij de website www.ikgajestraksspammentotjeergekvanwordt.nl

 

Dan loop ik het risico dat mijn e-mailadres op een spamlijst terecht komt. Ik kan op dat moment wel de afzender blokkeren maar dat heeft geen zin. De spammers gebruiken wisselende afzenders, dus zinloos.

 

Als ik mij echter aanmeld met het Moerstaaladres ikgajestraksspammentotjeergekvanwordt@denise.zingt.nl (is wel heel lang trouwens, ook niet echt handig) en ik ontvang spam, dan kan ik het volgende doen:

 

Ik blokkeer in mijn e-mailprogramma (hotmailtje, gmailtje, kpnmailtje e.d) het adres ikgajestraksspammentotjeergekvanwordt@denise.zingt.nl en stel een regel in dat alle e-mail die wordt gezonden aan dat adres direct verwijderd mag worden.

 

Probleem opgelost.

Vraag 10 - Hoe werkt het verlengen?

Je ontvangt altijd een maand voor de afloop van je abonnement een e-mail van Moerstaal. Je kan dan direct naar www.moerstaal.nl gaan en kiezen voor verlengen (zie menu) en de verlenging regelen.

Als je je Moerstaaladres eerder had aangemaakt via de website, dan kan je ook inloggen en dan verlengen. Net wat je fijner vindt.

Heb je vragen, stuur een e-mail naar helpdesk@moerstaal.nl

Vraag 11 - Kan ik ook e-mail verzenden met mijn Moerstaaladres als afzender?

Ja dat kan. Dat heet een “e-mail alias” en de manier van instellen is per e-mailprogramma verschillend.

In vrijwel alle gevallen moet er verificatie worden gegeven dat jij ook echt dat e-mailadres hebt. Soms door een code in te tikken van een e-mail die je dan krijgt, maar soms ook door het instellen van je eigen verzendende e-mailserver (een z.g. smtp-server, die van jouw internetprovider).

Als je wilt weten hoe het werkt, zoek dan in jouw zoekmachine naar

“e-mail alias gmail”
“e-mail alias outlook”
“e-mail alias ziggo”
“e-mail alias kpn”
etc.

Vraag 12 - Ik stuur een testmail naar mijzelf en die komt niet aan

Dan heb je waarschjijnlijk een Gmail adres. Gmail “ziet” dat je via een U-bocht constructie een e-mail naar jezelf stuurt en staat dat niet toe. Je krijg dus geen e-mail en ook geen foutcode.

Als je wilt testen gebruik dan ieder ander e-mailadres, behalve degene die je gebruikt bij Moerstaal.

Vraag 13 - Ik ben al (lang) klant van Moerstaal maar kan niet inloggen

Dat klopt. Bij de oplevering van de website (die overigens allesbehalve fantastisch was) zijn een aantal afspraken niet nagekomen, zoals een import van alle bestaande klanten en abonnementen. Dat betekent dat alleen nieuwe klanten een account krijgen. Overigens bevat het account voornamelijk de periode (van wanneer tot wanneer) en het doorzendadres. Een e-mail naar helpdesk@moerstaal.nl met een vraag of wijzigingen wordt snel opgepakt en werkt net zo makkelijk.